Dziesięć ćwiczeń psychologicznych dla dzieci


Przymusowa kwarantanna się przedłuża, a co za tym idzie – ważne jest odpowiednie spędzenie czasu  w domu. Z tego właśnie powodu przedstawiam  propozycje ćwiczeń doktora Łukasza Bojkowskiego, który jest głównym psychologiem Lech Poznań Football Academy. Nie zmarnujcie tego czasu i popracujcie! Niedługo widzimy się na treningach!

Przedstawiamy dziesięć ćwiczeń wpływających między innymi na rozwój funkcji poznawczych młodych zawodników. Dzięki nim (wyznaczeniu celu treningu oraz wykonywaniu wspólnie systematycznych ćwiczeń) możemy wpływać na polepszenie zdolności zapamiętywania, myślenia, percepcji, uczenia się, koncentracji czy kreatywności.

Ćwiczenie usprawniające pamięć

Zabawa „idziemy do sklepu”: zabawę zaczynamy mówiąc „idę do sklepu i kupuję…”, po czym uzupełniamy na zmianę z dzieckiem listę zakupów, pamiętając jednocześnie o produktach już kupionych: „idę na zakupy i kupuję mleko”, „idę na zakupy i kupuję mleko, banany”, „idę na zakupy i kupuję mleko, banany, bułki…”, itd.

Ćwiczenie koncentracji uwagi

Obserwujemy tarczę zegara i wykonujemy zadanie polegające na przykład na klaśnięciu, zrobieniu miny lub powiedzeniu zadanego wcześniej słowa w określonych odstępach czasowych (co 6, 8, 12 lub 14 sekund). Rodzaj umownego zadania oraz liczbę odstępów sekundowych można zmieniać wraz z poziomem zaawansowania.

Ćwiczenie mindfulness (bycia „tu i teraz”)

Zabawa „radar”: kładziemy się na podłodze lub siadamy zamykając oczy. Nie wypowiadając słów, wsłuchujemy się po kolei w: (1) odgłosy dochodzące z naszego ciała, (2) odgłosy dochodzące z pokoju, (3) odgłosy dochodzące z ulicy… itd. Za każdym razem staramy się je zapamiętać, opisać lub odtworzyć w formie zabawowej.

Ćwiczenie usprawniające percepcję wzrokową

Rysujemy na kartce papieru ciąg liter, znaków, symboli, kształtów, figur itp. Następnie podajemy dziecku kartę i prosimy o połączenie ich w pary lub trójki w oparciu o wspólne dla nich cechy np. „literka B i cyferka 3 mają zaokrąglone brzuszki…”. Tworzone pary mogą być uzupełniane przez dziecko o kolejne symbole (oparte na dalszych skojarzeniach).

Kształtowanie pewności siebie

Zabawa „herb”: w dawnych czasach każdy rycerz miał swój własny herb. Symbolizował on prawdziwą naturę właściciela. Zadanie polega na narysowaniu razem z dzieckiem jego własnego herbu, w którym będą znajdować się wszystkie jego mocne strony, ulubione słowa, najlepiej opanowane umiejętności, ulubione miejsca itp.

Ćwiczenie analizy słuchowej

Zadanie polega na wypowiadaniu krótkich i nieskomplikowanych zdań na przykład: „dzisiaj jest ładna pogoda, świeci słońce i można spędzić czas razem z rodziną”. Prosimy dziecko, aby policzyło w nim wyrazy. Dodatkowo możemy poprosić o wskazanie najdłuższego i najkrótszego słowa, liczby słów kończących się na literkę „a”, itp.

Ćwiczenie obejmujące pracę z celami

Określamy z dzieckiem cel, który chcielibyśmy zrealizować (długo, średnio lub długoterminowy). Następnie podajemy datę jego realizacji, opis tego jak będziemy go mierzyć (po czym poznamy, że realizujemy kolejne punkty), określamy co da nam jego osiągnięcie, zapisujemy go itd. Następnie „dzielimy go” wyznaczając małe „kroki” potrzebne do jego osiągnięcia (wykorzystujemy technikę SMART i Kaizen).

Trening koncentracji uwagi

Aktywność polega na wymienianiu ciągu różnorodnych słów. Na określoną wcześniej grupę wyrazów (np. usłyszana nazwę dowolnego koloru) dziecko ma za zadanie szybko wykonać jakieś ciekawe, śmieszne, określone wcześniej zadanie (podskoczyć, klasnąć, zrobić głupią minę). Przykładowy ciąg: jasny, dom, zielony, zupa, mucha, piłka, biały, kapusta itd.

Ćwiczenie z ekspresji i pełnej komunikacji

Na kartce papieru rysujemy sześć dymków (kółek, kwadracików), w których będziemy mogli zapisać krótkie zdania. Każdy z dymków podpisujemy kolejno: czuję, marzę, chcę, myślę, widzę, potrzebuję. Dajemy dziecku możliwość i czas na uzupełnienie wolnych miejsc, dopisanie tego co jest dla niego ważne. Prowadzimy rozmowę na temat kolejnych wyrażeń…

Usprawnianie procesów myślowych i słownictwa

Zabawa w „skojarzenia i porównywanie”: rodzic dobiera dowolne pary rzeczowników (przedmiotów, zwierząt, potraw itp.). Zadaniem dziecka jest określić jak najwięcej podobieństw i różnic pomiędzy wymienionymi. Na przykład: „Samochód i motocykl” – „samochód i motocykl jeżdżą po ulicy, ale samochód ma cztery koła, a motocykl dwa…”, itd.

dr Łukasz Bojkowski – psycholog Lech Poznań Football Academy. Pracownik Zakładu Psychologii Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu. Wykładowca na studiach podyplomowych „Psychologia sportu”. Doktor nauk o kulturze fizycznej. Absolwent psychologii wspierania rozwoju (Uniwersytet Humanistycznospołeczny SWPS), wychowania fizycznego oraz studiów III stopnia z dziedziny nauk o zdrowiu (AWF w Poznaniu).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.